Pas op met zero-coke

NRC Handelsblad 13 augustus 2013

Pas op met zero en light

Coca-Cola Benelux baas Hessel de Jong beweert in een interview (NRC, 10 augustus) dat overgewicht ontstaat doordat mensen meer calorieën eten dan ze verbruiken. Om een positief steentje bij te dragen aan de obesitasepidemie heeft Coca-Cola ‘zero Coke’ op de markt gebracht. Het bedrijf heeft daarmee een nieuwe ingang gevonden op de consumentenmarkt. In 1984 was Coca-Cola zich ook al bewust van het groeiende obesitasprobleem, stelt De Jong, en introduceerde daarom een light versie.

Fijn dat zo’n bedrijf zich om onze gezondheid bekommert. Maar zou De Jong zich nooit hebben afgevraagd hoe het komt dat ondanks het feit dat mensen steeds meer light producten zijn gaan gebruiken, overgewicht dramatisch is toegenomen de laatste twintig jaar? Zou hij niet weten dat het regelmatig drinken van een zero-calorie drank resulteert in hoge insuline spiegels, hetgeen vetopslag bevordert? En dat cellen hierdoor resistent worden voor insuline? En dat insulineresistentie een voorstadium is van diabetes? En dat Coca-Cola dus flink bijdraagt aan het obesitasprobleem?

Op March 7, 2014