Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Artikelen

Is suiker gif?

Homeopathie Magazine 2011 Volgens de site van de Suiker Stichting (kenniscentrum van de Suiker Unie) consumeren we 32 kilo suiker per persoon per jaar. De meeste mensen zullen geen 2,5 pak suiker per maand kopen. Waar blijft dan al die suiker? Volgens de site van de Suiker Stichting gaat 85% ervan naar de levensmiddelenindustrie en 15% direct naar de consument als suikerklontjes, verpakte suiker, etcetera. Inderdaad, als u de etiketten van de voedingsmiddelen die u koopt bestudeert, dan ziet u dat ook van ‘gezonde’ tussendoortjes, koekjes, en ontbijtgranen vaak de helft van de aanwezige koolhydraten bestaat uit suiker. Dus hoewel u zelf misschien uw suikergebruik beperkt, krijgt u ongemerkt toch veel suikers binnen via allerlei voedingsmiddelen. En of dat nu witte suiker is of rietsuiker maakt niet uit, want ze zijn chemisch hetzelfde. Beide suikers bestaan uit 50% glucose en 50% fructose.

Is suiker gif?

Op dezelfde site van de Suiker Unie lees ik ook dat er behalve tandbederf geen relatie is tussen suiker en gezondheidsklachten, zoals overgewicht of diabetes. Het is maar net van waar je je informatie haalt, want diverse gezondheidssites geven een heel ander beeld. Daar lees ik dat een hoge suikerconsumptie leidt tot verzuring van de lichaamsweefsels. En dat verzuring weer kan leiden tot allerlei gezondheidsproblemen zoals botontkalking, ontstekingsprocessen, pijn in de gewrichten en spieren, artrose, schimmelinfecties, darmproblemen en op de langere termijn zelfs kanker. En deze klachten komen nu juist in de praktijk heel veel voor. Aangezien we dus ongemerkt veel suiker binnenkrijgen zou zo’n hoeveelheid inderdaad wel eens gif voor het lichaam kunnen zijn.

Relatie overgewicht en diabetes type 2

Volgens cijfers van het CBS is overgewicht de laatste 20 jaar verdubbeld. En bij mensen met overgewicht komt diabetes twee tot vier keer zoveel voor. (Diabetes komt zelfs zoveel voor dat het woord ‘suikertante’ een hele andere betekenis heeft gekregen; tegenwoordig bedoelen mensen er de diabetes assistent(e) van de huisarts mee). Het ontstaan van diabetes type 2 begint vaak met het consumeren van teveel snelle koolhydraten zoals suikers en producten van wit meel zoals koekjes. Buiten dat ze ook veel calorieën bevatten, zorgen deze snelle koolhydraten voor een sterke stijging van de bloedsuikerspiegel en de afgifte van insuline (hyperinsulinemie). Op den duur raken de cellen immuun voor de insuline en is er sprake van insulineresistentie – een voorstadium van diabetes type 2. Heeft u veel behoefte aan zoet en verzamelt u vet rondom uw middel, dan kan het zijn dat uw bloedsuikerspiegel instabiel is. Een instabiele suikerspiegel houdt de zoetbehoefte in stand en dat maakt het lastig om het eetpatroon te doorbreken. Door geen suikers en snelle koolhydraten en méér vezels te eten, blijft de bloedsuikerspiegel wel stabiel en wordt deze vicieuze cirkel doorbroken. Ook eiwitten hebben een stabiliserend effect op de bloedsuikerspiegel.

Fructose

Tegenwoordig wordt suiker vaak in de vorm van maissiroop toegevoegd (ook wel High Fructose Corn Syrup – HFCS genoemd), vooral in frisdranken en koekjes. Het is een goedkope vorm van vruchtensuiker. Het lichaam kan fructose niet opnemen zoals glucose maar het wordt door de lever opgeslagen als glycogeen voor als er een tekort aan glucose is. Echter bij een goed doorvoed persoon (en dat zijn de meesten van ons) is die voorraad al vol en wordt de fructose meteen opgeslagen als buikvet. Bovendien verlaagt het de insulinegevoeligheid waardoor fructose nadelig is voor mensen met diabetes. Men vermoedt dat de grote hoeveelheden fructose sterk bijdragen aan de enorme toename van diabetes type 2.

Redenen genoeg om eens te kijken naar goede alternatieven voor suiker:

Tagatose

Tagatoseis een natuurlijke suiker die uitlactose (= melksuiker) verkregen wordt. Oorspronkelijk werd Tagatose ontwikkeld door een Amerikaanse farmaceutische groep voor de behandeling van darmkankerpatiënten. Tagatose herstelt namelijk de darmflora. Het bevat weinig calorieën, heeft geen invloed op de suikerspiegel en is een uitstekend en goed smakend zoetmiddel. Omdat het na bewerking geen lactose meer bevat is het ook geschikt voor mensen met lactose-intolerantie. Het is verkrijgbaar bij supermarkten als zoetjes of poeder onder de naam “Tagatesse”.

Stevia

Stevia is een plant met zoete bladen. Het komt oorspronkelijk uit Zuid Amerika. Het is een puur natuurlijk product en er zijn geen bijwerkingen van bekend volgens Japanse studies. Er zitten zelfs gezondheidsvoordelen aan, want stevioside lijkt onder meer te helpen bij diabetes en hypoglykemie omdat het de alvleesklier tot productie van insuline aanzet en de bloedsuikerspiegel verlaagt. Ook schijnt stevia de bloeddruk te verlagen. Stevia is in Nederland lange tijd alleen voor uitwendig gebruik beschikbaar geweest. Sinds 2011 is het in Nederland voor consumptie toegestaan en nu gaan ook de voedingsmiddelenproducenten het verwerken. Er zit wel een licht bijsmaakje aan, maar verwerkt in recepten merk je daar niets van. Het is verkrijgbaar in de reformwinkels en de supermarkten. Maar let erop dat er puur stevia in zit en er geen andere kunstmatige suikers aan zijn toegevoegd. Het is er in tablet, poeder en vloeibare vorm.

Er zijn veel recepten te vinden op internet met tagatesse en stevia. Hieronder alvast een voorproefje.

Recepten:

Jam met tagatesse (echt heerlijk, puur fruit wat je proeft)

Breng 2 bakjes aardbeien of ander fruit, met 2 geschilde appelen, 2 eetlepels tagatesse aan de kook en laat het langzaam indikken.

Giet het over in steriele potjes als het de gewenste dikte heeft

Vul de potjes, doe de deksel erop en laat ze omgekeerd afkoelen.

Door het vacuüm is de jam lange tijd houdbaar.

Muffins met Stevia

Meng in een kom 150 gram (volkoren)bloem, 1 theelepel stevia, 1,5 theelepel bakpoeder en voeg eventueel appel met kaneel en rozijnen door, snufje zout.
Meng 100 ml melk, 2 eieren en 3 eetl. olijfolie in een andere kom.
Roer vervolgens alles door elkaar met een vork.
Bak ze in een voor verwarmde oven van 200 graden in ong. 25 minuten gaar.

Referenties:

www.suikerstichting.nl

www.damhert.be

www.sugerfreestevia.net

Op March 7, 2014


Ingediend door Hester Penneweert Klassieke Homeopathie & Voedingsadvies

Deventerstraat 130t, Apeldoorn